judithheikens.reismee.nl

Donderdag 13 juli - Kruger National Park

Zojuist zijn we teruggekomen van een leuke dag uit naar het Kruger National Park. Het was een dag met nieuwe herinneringen, veel indrukken en mooie foto’s. Nadat we gisteravond zo laat terug waren gekomen van de Gamedrive waarbij de leeuwen gespot hadden, werden we vanochtend om 5 uur alweer opgehaald voor onze excursie naar het Krugerpark. Op zich is zo’n open safari-auto heel leuk en mooi om dieren te spotten, maar op de snelweg heb je al snel last van een enorm harde wind. Het was 14 graden vanochtend vroeg, dus waren we allemaal ingepakt met 5 lagen kleding en een dikke wollen deken. Anderhalf uur later waren we in een totaal andere omgeving, groener en meer heuvelachtiger dan Hoedspruit. Tijdens deze rit hebben we de zon zien opkomen. We moesten onze paspoortnummer doorgeven bij de gate van het Krugerpark, echter had niemand natuurlijk een paspoort mee, dus bedachten we allemaal gewoon 9 nummers en schreven deze op. In het park waren we allemaal verbaasd dat alle wegen geasfalteerd waren, dit zorgt toch voor een wat minder natuurlijke uitdrukking. Omdat het gebied zo groot is (2 miljoen hectare) moet je wel geluk hebben dat de dieren dichtbij de weg staan. Ryan vertelde ons dat als je de geasfalteerde weg volgt en de hele tijd 100 meter om je heen kijkt, je nog maar 1% van het hele National Kruger Park ziet. Echt bizar hoe groot het gebied is, met alleen maar wilde dieren. Eindelijk zagen we dan ook olifanten bij daglicht, dichtbij ons. En we zagen voor het eerst een aantal nijlpaarden in het water. Alle dieren waren zo mega dichtbij, stonden of naast de weg of staken voor ons de weg over. We hebben een korte stop gehad bij een souvenirwinkeltje en hebben geluncht bij een vaag restaurantje. We kregen een bordje met halfgare patatjes. De apen liepen gewoon in de keuken en zaten te poepen en te plassen op de borden. We hebben zo mega veel dieren gezien; hele grote krokodillen, heel veel olifanten/giraffes/zebra’s/impala’s, hele grote struisvogels, bavianen, blauwe vervet-apen, African Frish Eagle, Zoet-waterschildpadden, Kaapse Buffels. En voor het eerst hebben we kleine olifantjes en kleine giraffes gezien, zo schattig! Het landschap in het Kruger National Park was erg wisselend; rivieren, groene gebieden, droge gebieden, open vlaktes, bergen etc. Nog steeds hebben wij niet het besef dat we zo ver van huis vandaan zijn, het lijkt allemaal zo normaal dat er een gewoon een kudde olifanten de weg oversteekt. Na 14 uur in de auto doorgebracht te hebben met een verwilderde bos haar, stoffige kleren én gezicht, vieze DEETlucht, droge ogen, houten kont en heel veel mooie indrukken kijk ik uit naar een lekkere douche en mijn bed.

Ps; vandaag zitten we alweer 2 weken hier. De tijd vliegt voorbij voor ons.

Henneke

Wat weer een geweldige belevenis Judith. En mooi beschreven ook. ?
En dan die apen in het restaurant
haha. Van hygiëne geen sprake natuurlijk. Maar dat moet je maar op de koop toe nemen?

Gonny

Wat weer een mooi verhaal Judith,het is mooi om te lezen.Super dat je in het Kruger Park bent geweest,het was een lange ,vermoeide dag ,maar zeker weer de moeite waard geweest.Het verhaal van de apen,griezelt mij toe.Hopelijk hou je er niets van over.Kijk uit naar je volgende belevenis.??

Sanne

Geweldig verhaal!

Jeetje alweer 2 weken. Ja dst gaat echt super snel.

Haha maf restaurant met die apen! :p