judithheikens.reismee.nl

Helpen creëren van plaatselijke hondenpark, World Elephant Day en onze laatste partyavond

Zaterdag 12 augustus
Gisterochtend konden we eens een keer langer in bed blijven liggen want we werden om 9 uur opgehaald om te gaan helpen bij het creëren van een hondenpark in de stad Hoedspruit. Omdat alle honden gewoon bij de mensen rondom het huis lopen hebben deze honden nooit eens sociaal contact met andere honden. Door het creëren van een hondenpark kunnen mensen met hun honden wandelen en kunnen de honden sociaal contact maken met andere soortgenoten. Omdat we met 24 mensen van African Dream Horse Safari gingen helpen, konden we veel werk leveren in een korte tijd. De hondenpark was nog heel ver te zoeken. Overal lag afval en stonden nog struiken en boompjes. Een aantal van ons ging dan ook met een vuilniszak de afval opruimen, een aantal anderen hakte was stuikjes omver en een aantal mensen sleepte de takken en struikjes naar één grote bult. Omdat elk boompje hier mega lange doorns heeft moesten we goed oppassen waar we onze voeten neerzette. Eén van de vrijwilligers had inderdaad een doorn die door haar schoenzool in haar voet zat en daar terplekke verwijderd werd. Om 11 uur zijn we daar weer vertrokken en naar stal gegaan. We mochten zelf weten of we in de bak dressuurmatig wilden rijden of dat je een outride ging maken. Ik koos ervoor om in de bak aan het werk te gaan met Brady. Brady wordt heel veel gebruikt voor trails en word maar zelden in de bak gereden omdat hij zo nerveus is. Wanneer je bedoeling is om te stappen, draaft Brady en wanneer je bedoeling is om te draven maakt Brady alleen maar galopsprongen. Het koste me dan ook heel veel inspanning om Brady fatsoenlijk op mijn tempo de bak rond te krijgen. Maar helemaal aan het eind van onze training kon ik gewoon draven met lange teugels, waardoor ik ook een compliment van Shannon kreeg dat ze Brady nog nooit zo ontspannen in de bak had zien lopen. Nadat ik Brady afgezadeld, gedoucht en in de paddock gezet had ging ik Golden Reef klaar maken om te rijden. Ik heb Reef heel fijn kunnen rijden en ook dit keer weer zonder bokken en stakingen. Omdat het over de 30 graden was en ik heel intensief de twee paarden gereden had, was ik drijfnat van het zweet. Ik bleef maar dorst hebben, maar tegelijkertijd had ik buikpijn omdat ik veelste veel water gedronken had. Ik keek uit naar een enorme verkoeling en bedacht daarom om maar in het zwembad te gaan. Echter is het zwembad nog steeds ijskoud en alleen met mijn voeten in het zwembad zorgde dan al voor voldoende afkoeling. De rest van de middag heb ik dan ook gewoon met bikini in de zon gelegen. Tussendoor werd Manon nog thuisgebracht door Traci; ze was van het paard gevallen in de Bush en had veel pijn. Wij trokken haar kleren uit en zette haar onder douche. Om kwart voor zes werden we weer opgehaald om vervolgens naar een buiten film te gaan. Dit was georganiseerd op de Southern Cross School, de school waar Shannon en vele andere die hier werken op school gezeten heeft. Toen we door een hal liepen, liet Shannon ons een foto zien die in de hal hing waar zij als klein meisje op de foto stond met Steve Iwin. We namen plaats op een soort binnenplaats. Omdat het World Elephant Day was stond alles in teken van de olifanten. Eerst kregen we een kort praatje over de jarenlange onderzoeken van de olifanten die hier in de omgeving plaats gevonden hebben. Het was enorm interessant om te zien op welke manier de olifanten zich voortbewegen gedurende een aantal maanden. Ook werd duidelijk dat de olifanten dieren zijn met vergelijkbare hersens als de mens, met dezelfde emotionele gevoelens en hun hele leven lang dingen blijven leren. We hoorden hele interessante verhalen aan. Een voorbeeld hiervan is dat er een olifant rondliep met een gat in zijn slurf en doordat een olifant drinkt door zijn slurf kon deze olifant geen water meer opnemen. De andere familie olifanten namen heel veel water in hun slurf/mond en spoten dit vervolgens in de mond van de olifant met de kapotte slurf waardoor hij toch in leven kon blijven. Na het praatje gingen we de film kijken ‘The Ivory Game’ van Netflix. The Ivory Game is een aangrijpende documentaire over hoe de ivoorjacht in zijn werking gaat. Het was triest om te zien hoeveel olifanten neergaan voor alleen het ivoor en om te zien hoe mega groot de ivoorindustrie in Azië is. We waren allemaal onder de indruk van deze documentaire en zeiden tegen elkaar hoe erg we de wereld en de mensen nu haten. Daarnaast besefte we ons heel erg goed dat we enorm blij moeten zijn met de olifanten die we nu allemaal gezien hebben. Over 10 jaar is er waarschijnlijk geen enkele olifant meer. Hoe raar is het dan om bijvoorbeeld hier in de toekomst met mijn gezin heen te gaan en er niet eens een olifant meer rondloopt, maar dat zij het moeten hebben van de Google Afbeeldingen en de video’s op Youtube. Na deze film gingen we door naar het restaurant om gezamenlijk met iedereen van African Dream Horse Safari te eten. Ik had een heerlijke pizza besteld met salami, groene pepers, uien en cherry tomaten. Uiteraard gingen we na het dinner richting de bar. Demi en ik waren de enigen van de Barn en maakte ons eigen feestje omdat we enigszins buitengesloten werden van de Bushcamp groep. Wat best wel bijzonder is, is dat de jongens hier zo lopen te pronken met hun jachtfoto’s. Ze showen foto’s waarbij ze met een geweer naast een doodgeschoten dier staan. Ook kwam er nog een random jongen naar ons toegelopen om te vertellen dat hij vier leeuwen (twee mannetjes en twee vrouwtjes) thuis had, waar ook hij trots foto’s van showde. Om twee uur sloot de bar en moesten we dus ook de bar verlaten.

Zondag 13 augustus
Na 4 uur slaap liepen Demi en ik alweer door de stallen om de paarden te checken. Gelukkig was alles goed en konden we rechtsomkeert weer terug in bed, waarna we vervolgens pas om 10 uur weer wakker werden. Vandaag ga ik de was doen zodat ik schone kleren mee kan nemen naar Kaapstad, waar we aankomende woensdag heen vliegen. Traci heeft gevraagd of we ieder voor zich een verhaaltje kunnen schrijven over onze ervaring met African Dream Horse Safari en daarbij een aantal foto’s kunnen inzenden zodat zij deze op de website kan plaatsen. Ik ga proberen om motivatie/inspiratie hiervoor te vinden om er dan vandaag aan te gaan beginnen. En uiteraard bestaat de rest van de dag uit relaxen.

Reacties

Reacties

Sanne

Bah... :( ik ken dat gevoel. Je schaamt je zowat omdat je onderdeel bent vd populatie mensen op deze wereld. Heel erg als die voorspelling echt uitkomt en er over 10jr geen wilde olifanten meer bestaan.

Verder was het weer leuk om je verhalen te lezen. Ik geniet met je mee! :)

Henneke

Laten we hopen dat het niet zover komt dat er straks geen olifanten in levende lijve meer te zien zijn. Schandalig wat die Aziaten doen.
Boycotten die ivoorindustrie.
Verder heb ik je blog weer met plezier gelezen Judith. Nog twee fijne dagen. Geniet er nog maar even van.

Gonny Heikens

Goed verhaal Judith.en goed om te horen,hoe de verschrikkelijke handel met ivoor plaats vind,zo worden heel veel dieren onnodig vermoord, hierdoor sterven heel wat diersoorten uit.Diep triest.! Maak er mooi afscheidsfeestje van ,en geniet van de laatste dagen.??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!